donderdag 21 juli 2016

Colin Webster & Graham Dunning - Oval

Tombed Visions, 2016

 


Cassettelabel Tombed Visions komt weer met een fraai verpakte uitgave (artwork is van Lewis McLean), dit maal met muziek van saxofonist Colin Webster en draaitafel-tovenaar Graham Dunning, twee muzikanten bij wie experiment voorop staat en die al regelmatig hebben samengewerkt. 'Oval' is het volgende bewijs van de unieke combinatie die de beide Britten vormen.

De naam Colin Webster is op dit blog met enige regelmaat terug te vinden. De uit Londen afkomstige saxofonist kwam alleen dit jaar al met releases van Tejero/Webster/Serrato/Díaz ('Spain Is The Place'), Kodian Trio ('I'), Dikeman/Lisle/Serries/Webster ('Apparitions'), KTHXBYE ('details') en David Birchall & Colin Webster ('Gravity Lacks'). Webster speelt vaak baritonsax of tenorsax, maar tijdens de concerten die Kodian Trio onlangs in Nederland gaf, legde hij zich toe op de altsax. Op 'Oval' wordt de baritonsax weer van stal gehaald.

Graham Dunning is naast muzikant ook kunstenaar, al lopen beide disciplines in elkaar over. Vaak zijn platenspeler en vinylplaten de basis van installaties waarmee Dunning zijn moeilijk te definiëren muziek maakt. Lp's worden bewerkt met tape en allerhande voorwerpen en het effect dat die bewerkingen teweeg brengen zodra de naald op de plaat wordt gezet, vormen de muziek. En dat is nog maar één onderdeel van Dunnings kunsten op de draaitafel. Naast 'Oval' zijn van Dunning recent ook 'Auxon' en 'Down Into Dusk' (samen met Tom Wallace) verschenen.

Vorig jaar verscheen de cd 'Bleed', waarop Dunning en Webster samenwerkten met tubaspeler Sam Underwood. Het is een abstracte maar spannende plaat met veelal korte stukken. Zo niet 'Oval', dat bestaat uit twee lange stukken van om en nabij de vijftien minuten, Oval side a en Oval side b. Spannend is de plaat zeker, maar het zal niet verbazen dat enig geduld moet worden getroost want de essentie en schoonheid van de muziek laten zich niet in één draaibeurt vatten.

Kant a van de cassette begint met het geluid van een krakende vinlyplaat (dubplate) en Webster die lucht door zijn instrument blaast. De krassen op het vinyl fungeren als een onregelmatig ritme en hoewel er geen conventionele noot wordt geproduceerd intrigeren de geluiden wel. Voorzichtig blaast Webster een toon aan. Er is sprake van een gespannen rust, die eigenlijk onrust is en die maar niet tot een uitbarsting of een verlossing komt. Het saxspel wordt langzaam barser en scherper, maar hard uithalen is er niet bij. Naast krakend vinyl komt Dunning met sonische experimenten. Aan het eind van het eerste stuk weet Webster toch even zijn volume op te krikken.

Gauw verder op kant b, waarop Webster opnieuw begint met het blazen van louter lucht, maar zwaarder nu, en langer. Bijna ongemerkt werpt Dunning enkele zachte effecten in de strijd, die langzaam steeds meer aandacht opeisen. Webster gaat over op het spelen met de kleppen van de saxofoon, nog steeds louter lucht producerend maar met verschillende blaastechnieken. Pas na dik acht minuten valt een serieuze toon op de saxofoon te ontwaren, maar even later zijn het smak-, zuig- en luchtstroomgeluiden die de boventoon voeren. Soms is lastig te onderscheiden wie welk geluid voortbrengt. De krassende vinylplaat is verdwenen en Dunnings klanken zijn nog moeilijker te definiëren dan op kant a. Op Oval side b wordt spaarzamer gemusiceerd dan op Oval side a. Het stuk is daardoor abstracter maar ook intiemer dan het eerste stuk.

Webster en Dunning weten op 'Oval' in een klein half uur een intrigerend landschap van klanken neer te leggen waarin je als luisteraar helemaal op kunt gaan. Ontwaken uit de wereld die 'Oval' heet, heeft iets wreeds; het ingehouden musiceren dat met name op kant b geschiedt, heeft een hypnotiserend effect en het is moeilijk daarvan los te komen. De muziek klinkt soms bijna bescheiden, maar is machtig mooi.

https://tombedvisionsrecords.bandcamp.com/album/oval 

http://colin-webster.blogspot.nl/ 

https://grahamdunning.com/ 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen